Складні речення допомагають точно й повно передавати думку, поєднуючи кілька простих частин у єдине висловлювання. Одним із способів зв’язку є використання сполучників, які об’єднують частини речення і показують логічні відношення між ними.
Що таке сполучникові речення
Сполучникові речення — це складні речення, частини яких поєднані між собою за допомогою сполучників сурядності чи підрядності. Такі речення передають більш розгорнуту думку, ніж прості, і показують логічні відношення між окремими частинами (одночасність, причина, наслідок, протиставлення тощо).
Приклади: «Я вийшов на вулицю, і почався дощ» (сурядний зв’язок).
Види сполучникових речень
Сполучникові речення поділяються на:
- Складносурядні речення мають частини рівноправні за змістом та поєднуються за допомогою сполучників сурядності: і, та (у значенні і), але, або, проте, зате, однак тощо.
- Складнопідрядні речення — це речення в яких одна частина є головною, а інша — підрядною, яка пояснює головну. Поєднуються за допомогою підрядних сполучників: що, щоб, як, бо, тому що, коли, якщо, хоча, ніби тощо.
Далі в матеріалі подано приклади, щоб було легко зрозуміти правила й навчитися правильно будувати такі речення у власному мовленні.
Приклади сполучникових речень
Таблиця з прикладами різних сполучникових речень:
Вид сполучникового речення | Приклад | Пояснення |
Складносурядне (єднальний сполучник) | Я вчу літературу і моя сестра також читає книжку. | Дві рівноправні частини поєднані сполучником і. |
Складносурядне (протиставний сполучник) | Хотів піти на прогулянку, але почався дощ. | Частини рівноправні, між ними протиставлення. |
Складносурядне (розділовий сполучник) | Або ми підемо в кіно, або залишимось удома. | Вибір між двома діями. |
Складнопідрядне (причинове) | Я не прийшов, бо захворів. | Підрядна частина пояснює причину дії головної. |
Складнопідрядне (часове) | Я читав книжку, коли надворі йшов дощ. | Підрядна частина вказує на час дії головної. |
Складнопідрядне (умовне) | Ти отримаєш гарну оцінку, якщо добре підготуєшся. | Підрядна частина виражає умову. |
Складнопідрядне (цільове) | Я прийшов раніше, щоб допомогти тобі. | Підрядна частина вказує на мету дії. |
Читач дізнається, як частини складного речення поєднуються за допомогою сполучників, чим відрізняються складносурядні та складнопідрядні конструкції, а також які смислові відношення вони виражають.
Що таке складне сполучникове речення
Складне сполучникове речення — це складне речення, частини якого поєднані сполучниками. У таких реченнях є дві або більше простих частин, які пов’язані за змістом і граматично рівноправні (у випадку складносурядного) або одна частина залежить від іншої (у випадку складнопідрядного). В ньому передаються логічні відношення між частинами: причина, наслідок, протиставлення, умова, мета тощо.

Вправи на закріплення знань
Добірка вправ на закріплення знань про сполучникові речення:
Прочитай речення та вкажи, чи воно складносурядне чи складнопідрядне.
Ми пішли в парк, але почався дощ.
Я залишився вдома, бо було холодно.
Сонце зійшло, і птахи заспівали.
Я зроблю домашнє завдання, коли повернуся зі школи.
Продовж подані речення так, щоб вони стали сполучниковими.
Я люблю читати, але …
Я пішов у магазин, бо …
Ми грали у футбол, коли …
Або ти допоможеш мені, або …
Склади по одному реченню відповідно до схем:
А, і Б (єднальний)
А, але Б (протиставний)
А, бо Б (причиновий)
А, коли Б (часовий)
Серед поданих речень знайди те, яке не є сполучниковим:
Мені хотілося спати, але я продовжував читати.
Дівчинка співала і танцювала.
Свіжий вітер дув з поля.
Я залишився вдома, бо розболілася голова.
Переробіть речення так, щоб у ньому з’явився сполучник.
Я залишився вдома через хворобу.
Ми підемо в кіно залежно від того, буде квиток чи ні.
Я хотів відповісти, але забув слова.
Світив місяць, і на небі з’явилися зорі.
Ми довго йшли лісом, бо не знали дороги.
Діти сміялися і гралися в сніжки.
Вітер стих, а море стало спокійним.
Я взяв ручку, щоб написати листа.
Учні слухали уважно, бо тема була цікава.
Ми поспішали на автобус, але він поїхав.
Вона хотіла щось сказати, проте промовчала.
Я зробив помилку, бо поспішав.
Мета розділу — навчити учнів бачити логічний зв’язок між частинами речення без використання сполучників, а також правильно передавати його за допомогою розділових знаків (тире, двокрапка, кома). Завдання допомагають закріпити знання про структуру складних речень і розвивають навички грамотного письма.