Усе про сполучникові речення: правила, пояснення, приклади

Зміст

Складні речення допомагають точно й повно передавати думку, поєднуючи кілька простих частин у єдине висловлювання. Одним із способів зв’язку є використання сполучників, які об’єднують частини речення і показують логічні відношення між ними.

Що таке сполучникові речення

Сполучникові речення — це складні речення, частини яких поєднані між собою за допомогою сполучників сурядності чи підрядності. Такі речення передають більш розгорнуту думку, ніж прості, і показують логічні відношення між окремими частинами (одночасність, причина, наслідок, протиставлення тощо).

Приклади: «Я вийшов на вулицю, і почався дощ» (сурядний зв’язок).

Види сполучникових речень

Сполучникові речення поділяються на:

  • Складносурядні речення мають частини рівноправні за змістом та поєднуються за допомогою сполучників сурядності: і, та (у значенні і), але, або, проте, зате, однак тощо.
  • Складнопідрядні речення — це речення в яких одна частина є головною, а інша — підрядною, яка пояснює головну. Поєднуються за допомогою підрядних сполучників: що, щоб, як, бо, тому що, коли, якщо, хоча, ніби тощо.

Далі в матеріалі подано приклади, щоб було легко зрозуміти правила й навчитися правильно будувати такі речення у власному мовленні.

Приклади сполучникових речень

Таблиця з прикладами різних сполучникових речень:

Вид сполучникового реченняПрикладПояснення
Складносурядне (єднальний сполучник)Я вчу літературу і моя сестра також читає книжку.Дві рівноправні частини поєднані сполучником і.
Складносурядне (протиставний сполучник)Хотів піти на прогулянку, але почався дощ.Частини рівноправні, між ними протиставлення.
Складносурядне (розділовий сполучник)Або ми підемо в кіно, або залишимось удома.Вибір між двома діями.
Складнопідрядне (причинове)Я не прийшов, бо захворів.Підрядна частина пояснює причину дії головної.
Складнопідрядне (часове)Я читав книжку, коли надворі йшов дощ.Підрядна частина вказує на час дії головної.
Складнопідрядне (умовне)Ти отримаєш гарну оцінку, якщо добре підготуєшся.Підрядна частина виражає умову.
Складнопідрядне (цільове)Я прийшов раніше, щоб допомогти тобі.Підрядна частина вказує на мету дії.

Читач дізнається, як частини складного речення поєднуються за допомогою сполучників, чим відрізняються складносурядні та складнопідрядні конструкції, а також які смислові відношення вони виражають.

Що таке складне сполучникове речення

Складне сполучникове речення — це складне речення, частини якого поєднані сполучниками. У таких реченнях є дві або більше простих частин, які пов’язані за змістом і граматично рівноправні (у випадку складносурядного) або одна частина залежить від іншої (у випадку складнопідрядного). В ньому передаються логічні відношення між частинами: причина, наслідок, протиставлення, умова, мета тощо.

Вправи на закріплення знань

Добірка вправ на закріплення знань про сполучникові речення:

Вправа 1. Визнач вид речення
Прочитай речення та вкажи, чи воно складносурядне чи складнопідрядне.
Ми пішли в парк, але почався дощ.
Я залишився вдома, бо було холодно.
Сонце зійшло, і птахи заспівали.
Я зроблю домашнє завдання, коли повернуся зі школи.
Копіювати
Вправа 2. Доповни речення
Продовж подані речення так, щоб вони стали сполучниковими.
Я люблю читати, але …
Я пішов у магазин, бо …
Ми грали у футбол, коли …
Або ти допоможеш мені, або …
Копіювати
Вправа 3. Побудуй речення за схемами
Склади по одному реченню відповідно до схем:
А, і Б (єднальний)
А, але Б (протиставний)
А, бо Б (причиновий)
А, коли Б (часовий)
Копіювати
Вправа 4. Знайди зайве речення
Серед поданих речень знайди те, яке не є сполучниковим:
Мені хотілося спати, але я продовжував читати.
Дівчинка співала і танцювала.
Свіжий вітер дув з поля.
Я залишився вдома, бо розболілася голова.
Копіювати
Вправа 5. Замініть слово на сполучник
Переробіть речення так, щоб у ньому з’явився сполучник.
Я залишився вдома через хворобу.
Ми підемо в кіно залежно від того, буде квиток чи ні.
Копіювати
Вправа 6. Перебудуйте сполучникові речення на безсполучникові, зберігаючи зміст
Я хотів відповісти, але забув слова.
Світив місяць, і на небі з’явилися зорі.
Ми довго йшли лісом, бо не знали дороги.
Діти сміялися і гралися в сніжки.
Вітер стих, а море стало спокійним.
Я взяв ручку, щоб написати листа.
Учні слухали уважно, бо тема була цікава.
Ми поспішали на автобус, але він поїхав.
Вона хотіла щось сказати, проте промовчала.
Я зробив помилку, бо поспішав.
Копіювати

Мета розділу — навчити учнів бачити логічний зв’язок між частинами речення без використання сполучників, а також правильно передавати його за допомогою розділових знаків (тире, двокрапка, кома). Завдання допомагають закріпити знання про структуру складних речень і розвивають навички грамотного письма.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *